نماد ها و علائم برای این ساخته شده اند تا بدون نیاز به نوشتن یک توضیح شاید بلند یا کوتاه تنها با نشان دادن یک نماد قراردادی موضوع را به کارگر منتقل کنه در ادامه این مطلب شما به صورت کوتاه با برخی از این علائم که به صورت عمده در محیط های کاری به کار می روند آشنا خواهید شد .


هنگام کار عینک ایمنی بزنید
یکی از مسائل مهم از لحاظ پیشگیری در صنعت، حفاظت چشم در مقابل خطرات ناشی از کار میباشد. به همین دلیل انواع عینکهای ایمنی متناسب با نوع مخاطراتی که سیستم بینایی را تهدید میکند، طراحی و ساخته شده است
مشخصات کلی حفاظهای چشم:
مقاومت لنز در مقابل برخورد ذرات پرتاب شده به سمت چشم.
داشتن پوششهای حفاظتی جانبی و مقاومت شیمیایی در مقابل ترشحات مواد جهنده.
سوزاننده و قدرت فیلتراسیون پرتوهای مضر محیط.


هنگام کار از محافظ گوش استفاده کنید
سر و صدا از عواملی است که سیستم شنوایی را تحت تأثیر قرار میدهد که باید از وسایل حفاظتی گوش در مقابل این عامل فیزیکی استفاده نمود.
زمانی باید از گوشیهای ایمنی استفاده شود که:
1-در معرض صداهایی با شدت85 دسی بل و یا بیشتر برای یک دوره زمانی 8ساعته از کار قرار بگیرد.
2-صداهای آزار دهنده وجود داشته باشد.
3-صداهایی مانند انفجارهای کوتاه به گوش برسد.
4-در محلهایی که علائم استفاده از گوشی نصب گردیده است قرار گرفته باشید


از کلاه ایمنی استفاده کنید
برای حفاظت از سر در برابر انواع مخاطرات محیط کار از کلاه ایمنی استفاده میشود. با توجه به اینکه کاربرد اصلی کلاه ایمنی مقاومت در مقابل ضربههای مکانیکی است لذا باید طوری طراحی شود که قادر به تحمل این ضربه ها باشد و در عین حال فشار ناشی از این ضربات را تا حد امکان مستهلک نماید.

مشخصات ظاهری مهم در کلاه ایمنی:
1-وزن کلاه ایمنی نباید ازگرم بیشتر باشد.
2-حداقل فاصله سطح بالایی عامل تعلیق ساز (قطعه ستارهای شکل) تا بالاترین قسمت پوسته خارجی کلاه بایدسانتی متر باشد.
3-کلاه ایمنی باید از مواد غیر قابل احتراق ساخته شده باشد و در گروههای B و عایق الکتریسیته باشد.
4-در مقابل ضربه مقاوم باشد و از نظر رطوبت غیر قابل نفوذ باشد.
5-کلاه ایمنی مخصوص کارکنانی که با مواد خورنده و یا مضر کار میکنند باید آب و گاز در آن نفوذ ننموده و جنسآن مناسب با نوع ماده و یا موادی که با آنها کار میکنند باشد



از دستکش استفاده کنید
40% حوادث ناشی از کار مربوط به آسیبهای وارده به دست و انگشتان میباشد. دست انسان را خطرات متعددی ازجمله لبههای تیز و برنده ، ضربات مکانیکی، مواد شیمیایی، حرارت ، الکتریسیته ، ارتعاش و پرتوهای رادیواکتیو در محیطهای کاری تهدید میکند که جهت پیشگیری از این آسیبها آشنایی با الزامات عمومی بکارگیری این تجهیزات حفاظتی و انواع دستکشهای حفاظتی ضروری است. در تصویر زیر چندین نوع دستکش دیده میشود.
انواع دستکشها:
1-دستکشهای حفاظت در برابر ضربات مکانیکی
دستکشهای چرمی، لاستیکی ضخیم، کاموایی، اشبالتی، کف اشبالت پشت برزنتی و برزنتی متداولتریندستکشهای حفاظت در برابر ضربات مکانیکی محسوب میشود.
بسته به میزان قابلیت تحرک مورد نیاز انگشتان و همچنین شدت صدمات احتمالی، جنس و قطر دستکش مناسب تعیین میگردد.
دستکشهای زره دار نوعی دستکش با شبکه فلزی بافته شده از سیمهای فولادی است که برای حفاظت دست دربرابر لبههای تیز از جمله چاقو و یا کاترهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
2-دستکشهای حفاظت در برابر مواد شیمیایی


کفش ایمنی بپوشید
عمده ترین خطر تهدید کننده پا در محیطهای صنعتی، له شدن پنجههای پا در اثر سقوط ناگهانی اجسام سنگین بر روی پنجهها و یا برخورد جلوی کفش با قطعات تیز و برنده و آسیب دیدن پنجه پا میباشد. بنابراین برای حفاظت پا در برابر این صدمات کفشهای ایمنی در نظر گرفته شده است که در قسمت جلویی آنها از پنجههای محافظ فولادی استفاده شده و کفه ) میسازند. قسمت پنجه کفش به تناسب شغل افراد میتواند از جنس PUکفش را از یک ماده قابل انعطاف مثل پلی اورتان ( (عایق شیمیایی) نیز باشد. کفشهای ایمنی کارکنانی که با برق سر و کار دارند یا در محل کارشان PVCچرم (عایق برق) یا احتمال ایجاد جرقه وجود دارد باید فاقد هر نوع میخ فلزی باشد. در تصویر زیر چند نمونه کفش ایمنی مشاهده میشود .



لباس کار بپوشید
لباس کار باید به نحوی باشد که مشخص کند فردی که آن لباس را پوشیده در کدام گروه شغلی یا واحد فعالیت مینماید .
علامت یاد شده میتواند آرم ، کد و یا حتی رنگ لباس باشد . برای در نظر گرفتن علائم مشخصه موارد ذیل قابل بررسی میباشد.
خصوصیات لباس کار ایمن عبارت است از:
1-لباس کار باید اندازه و متناسب با بدن استفاده کننده باشد.
کارکنانی که با ماشین کار میکنند و یا در جوار ماشینآلات مشغول کار هستند باید از لباس کاری استفاده کنند که هیچ قسمت آن باز یا پاره نباشد.
3-آویزان نمودن زنجیرساعت، کلید و نظایر آنها روی لباس کار اکیداً ،ممنوع است



محافظ صورت بپوشید، خطر آسیب به چهره

نقاب محافظ صورت از در قطعه هد و بند ( هدگیر ) و طلق تشکیل شده که جنس طلق در این محصول عموما از پلی کربنات بوده که آن را در برابر ضربه ، پرتاب اجناس تیز و حرارت مقاوم می کند و قطعه ی دیگرماسک محافظ صورت ، یعنی هد و بند که عموما از جنستشکیل شده و قابل ریگلاژ و تنظیم سایز است.

طلق محافظ صورت بصورت عمودی از جلوی صورت تا بالای سر متحرک هستند و کاربری های متفاوتی از جمله سنگ زنی ، برشکاری ، تراش کاری ، چمن زنی ، آزمایشگاه ها ، کارخانجات و کارگاه ها ، آهنگری ، نجاری ، دندانپزشکی و غیره نیز دارد.




ماسک ساده بزنید
این ماسک ها معمولا در دندان پزشکی، نجاری، کاغذ بری و... استفاده می شوند و برای جلوگیری از ورود ذرات ریز و هوای الوده به دهان است. 



ماسک فیلتر دار بزنید
ماسکهای صنعتی و شیمیایی ، به منظور حفاظت در برابر گرد و غبارها، عوامل بیماریی زا، فیومها مورد استفاده قرار می گیرند. و با توجه به نوع کار و محل کار هر ماسک کارایی خود را دارد.


نظرات خودتون رو با ما در ارتباط بزاریدبای بای
 منبع:www.mcls.gov.ir